3x projecten die bijdragen aan mobiliteit

  • Auteur: Team NESTcoat Marketing
  • Categorie: Uitgelicht

3x projecten die bijdragen aan mobiliteit

Mobiliteit is een belangrijk thema. Het zorgt voor een bereikbare leefomgeving en goede economie. Hiervoor is een gezonde infrastructuur onmisbaar. In deze blog lichten we drie bijzondere projecten uit waar wij aan mochten meewerken die bijdragen aan de infrastructuur en mobiliteit in Nederland.

 

Fietsbrug Cuijk (MaasWaalpad): nog sneller in Nijmegen

Het MaasWaalpad is een snelle fietsroute die in 2020 in gebruik werd genomen. De fietsroute loopt van Cuijk tot aan Nijmegen. Door de fietsbrug over de Maas is de afstand tussen beide locaties met maar liefst 2,5 kilometer verkort. Het MaasWaalpad is specifiek bedoeld voor fietsverkeer. Op de route dienen automobilisten fietsers dan ook zoveel mogelijk voorrang te verlenen. De route maakt waar mogelijk gebruik van reeds bestaande fietspaden. Zo voert de route langs deze bijzondere fietsbrug in Cuijk die de wijk Heekswijkse Kampen met Nijmegen verbindt.  

Benieuwd naar onze bijdrage aan deze brug? Bekijk het hier.

Derde Moerdijkbrug: de langste spoorbrug van de Hogesnelheidslijn

De HSL (hogesnelheidslijn) zorgt voor meer hogesnelheidstreinen en een razendsnelle verbinding tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Over de HSL kunnen treinen snelheden bereiken van meer dan 200 kilometer per uur! Met zulke snelheden zijn passagiers in no time op hun bestemming. De aanleg van de HSL draagt dus zeker bij aan de mobiliteit in ons land! De HSL-Zuid is de allereerste hogesnelheidslijn in Nederland en bestaat uit twee trajecten in de regio van Rotterdam. De treinen op een gedeelte van het traject passeren de langste spoorbrug op de HSL-Zuid; de Brug Hollandsch Diep (ook wel de Derde Moerdijkbrug genoemd). Deze twee kilometer lange brug zorgt voor een nog snellere verbinding voor het treinverkeer. Het ontwerp van de brug werd gemaakt door architectenbureau Benthem Crouwel Architecten. In 2000 werd gestart met de bouw. En 6 jaar later werd de brug na een eerste geslaagde testrit over de HSL in gebruik genomen. 

De brug is een windgevoelig punt op de HSL. Dit komt onder andere door de ligging boven het open water, de hoogte en lengte van de brug. Bij hevige wind moesten treinen vaak langzamer rijden of zelfs helemaal stoppen. Daarom zijn er windschermen geplaatst, zodat het treinverkeer soepeler kan doorrijden. 

De coating die de windschermen beschermt tegen weersinvloeden was beschadigd. Daarom werd onze hulp ingeroepen om deze schade te herstellen. Lees hier meer over dit project. 

Rijnlandroute: de route voor iedereen

De Rijnlandroute is een nieuwe wegverbinding tussen de snelwegen A44 bij Katwijk en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe verbinding wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van de omgeving. Dit zorgt voor een betere doorstroom van het verkeer in de toekomst. De RijnlandRoute bestaat uit verschillende deelprojecten. Een belangrijk onderdeel van dit grootschalige project was het plaatsen van 3 kilometer lange geluidsschermen langs de A44 ter hoogte van de Stevenshof. De geluidsschermen hebben niet alleen een functie na ingebruikname van de RijnlandRoute, maar ook tijdens de bouwfase zorgen de schermen ervoor dat geluidshinder zoveel mogelijk wordt beperkt. 

Wij droegen bij aan dit project door schade die tijdens de bouw ontstond te herstellen. Meer weten? Bekijk het hier. 

Zoals je leest kent ons land verschillende projecten die bijdragen aan het verbeteren van mobiliteit en het creëren van een meer leefbare omgeving. Maar mobiliteit gaat niet alleen over vervoer, het gaat ook over veiligheid en steeds vaker over duurzame oplossingen. En in een land waarin duurzaamheid steeds centraler staat liggen er zowel toenemende uitdagingen als kansen voor het verbeteren van de mobiliteit. 

De mobiliteit in ons land blijft continu in verandering net als de onderwerpen van onze blogs! Benieuwd waar we volgende keer over schrijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en blijf of de hoogte!