Op de bouwplaats kan van alles misgaan waardoor er schade aan de goederen ontstaat. Maar beschadigen de producten al eerder, tijdens het transport. Zonde! Vaak kan dit voorkomen worden. Vandaar dat wij een kleine opsomming hebben gemaakt over het voorkomen van transportschade. Speciaal voor leveranciers, transporteurs en projectleiders die zich afvragen hoe ze de kans op transportschade verminderen.
De klant, in dit geval vaak de projectleider of inkoper van een bouwproject, moet duidelijk aangeven aan de leverancier wat wel en niet gewenst is. Zo kan worden aangegeven wat de maximale stapelhoogte is en de volgorde van inpakken (passend bij de bouwfase). Het is hierdoor ook direct duidelijk waar de verantwoordelijkheid voor de schade ligt.
Voor veel leveranciers vergt het inpakken en inladen van bouwgoederen elke keer weer een unieke aanpak. De producten waarmee de leverancier te maken krijgt kunnen al snel van formaat en ontwerp verschillen. Daarom is het belangrijk om op de volgende punten te letten:
We hadden het er in het vorige punt al even over. Maar om het belang te benadrukken maken we er even een los item van.
Bij het stapelen van pallets moet je letten op de volgende aandachtspunten:
Oftewel zorg voor de juiste stuwage. Stuwage is het plaatsen, vastzetten en verdelen van goederen in of op het voertuig. Het doel van stuwen is om het verschuiven en kantelen van de goederen tegen te gaan. Zo voorkom je schade aan de goederen én aan het voertuig.
Terwijl de goederen achterin een vrachtwagen of busje getransporteerd worden moet de bestuurder nog wel eens uitwijken of hard op de rem. Om te voorkomen dat de goederen (of pallets met goederen) dan gaan schuiven moeten ze worden vastgezet.
Voor het vastklemmen van goederen en pallets is het een goede tip om stuwzakken en spanbanden te gebruiken. Let er bij het gebruik van spanbanden wel op dat je deze niet rechtstreeks over de coating heen plaatst. Hier moet altijd iets tussen zitten om de coating te beschermen. Een andere goede tip is om alleen ladingzekeringen te gebruiken die zijn goedgekeurd of gecertificeerd.
Bij schade kan het altijd voorkomen dat je voor onverwachte kosten komt te staan. Regel daarom een goede verzekering. Twee verzekeringen die je moet overwegen zijn:
Het is belangrijk om te controleren of de verzekering je volledig dekt. Vaak wordt de lading tot een bepaald gewicht vergoed, en bij grote hoeveelheden zit je al snel boven dit gewicht.
Incoterms zijn enkele internationaal geldende regelingen die bepalen wie verantwoordelijk is voor welk gedeelte van de transport.
Bij een scheepslevering kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de leverancier verantwoordelijk is vanaf het moment dat de levering de fabriek verlaat tot het moment waarop de goederen aankomen aan de andere kant en van de boot zijn geladen. De opdrachtgever is dan verantwoordelijk voor het gedeelte tussen de thuishaven en de eindbestemming.
Opdrachtgever en opdrachtnemer moeten overeenkomen welke Incoterm geldig is voor hun transport. Het is verstandig om je in te lezen over alle Incoterms voordat je een optie kiest die voor jou niet voordelig is.
Mocht er ondanks onze tips toch schade aan de coating bij het transport zijn ontstaan. Dan kunnen wij dit ter plekke verhelpen. Ook in spoedgevallen. Kijk hier voor meer informatie.